Basit bir şey olsun, Minimal…

Ulaş Mert Erkan
2 min readAug 17, 2019

--

“Minimalizm” son zamanlarda çok popüler bir kelime haline geldi. Bu kelimeyi kullanarak basit ve kolaya kaçılmış niteliksiz işleri tasarım olarak satmak pek moda. Anladığım kadarıyla ucuza kaçmak isteyen müşteriler de bu durumdan memnunlar. Ancak ortada, hem tasarımcının Minimalist akımı sosyal medyadaki #minimalism etiketiyle gördüğü görsellerden ibaret sanması hem de müşterilerin ucuz sonuç telaşı sebebiyle büyük bir kavram kargaşası oluşmakta. Akım biraz araştırıldığında ve yapılmış değerli eser ya da tasarımlar incelendiğinde, amacın minimum elemanla mesajı iletmek olduğu anlaşılacaktır.

Ben de minimalizm konusunu minimum cümleyle geçerek asıl meramıma gelmek istiyorum. Özellikle “Freelance” ya da benim tercih ettiğim şekliyle bağımsız tasarımcıların başına bela olan bilinçsiz müşterilerden fazlasıyle bıkmış haldeyim. Son 6 aydır eskisi kadar bağımsız çalışan biri değilim ancak bundan önce, yaklaşık 7 sene boyunca bağımsız bir tasarımcı olarak çalıştım. Bu süreçte hem tasarımcı hem de illüstratör olarak sayısız müşteri profiliyle iş yaptım. Ancak son yıllarda bu profil çeşitliliği azalmaya ve benzer taleplerle gelen müşterilere dönüşmeye başladı. Eminim birçok tasarımcı “burada biraz boşluk kalmış oraya da bir şeyler ekleyelim” cümlesiyle karşılaşmıştır. Bu talep eskiden bana çok komik gelirdi ancak müşteriyi de anlamaya çalışırdım. Kendisi verdiği paranın karşılığını boşluk bırakmadan dolu dolu bir tasarımla almayı umuyordu. Bu pahalı bir restoranda yemek yemek gibi galiba. Ama artık en fazla karşılaştığım cümleler “Basit bir tasarım istiyoruz, minimal…” “karakterleri çöp adam gibi çizebilirsin, minimal olsun”. Şaka yapmıyorum ikinci cümle gerçek. Bu cümlelerin altında yatan anlam ise yapacağın iş için bütçe ayırmıyoruz, ucuz olsun. Ne kadar da minimal bir yaklaşım…

Şahsen böyle yersiz taleplerle gelen müşterilere, beklentisinden çok daha fazla meblağlarla dönüş yapıyorum. Hatta işin gerçek karşılığıyla anlaşacak dahi olsak, böyle müşterilerle çalışmamayı tercih ediyorum. Ancak kendilerine, beklentilerini yanlış kavramla aktardıklarını da anlatmayı deniyorum. Bir mesajı minimalist tasarım anlayışı ile aktarmak maksimum eleman kullanıp kaotik bir tasarım yapmaktan daha zordur. Üzerine düşünmeyi ve minimum sayıda doğru elemanlarla tasarımı yansıtmayı gerektirir. Tasarım yüzeyinde kalan boşluklar sebebiyle bütçe kısmaya benzemez. Ne kadar az eleman o kadar ucuz tasarım mı? Sanmıyorum.

Basit iş yoktur, öncelikle bunu bilmek gerekiyor. Ama burada suç hala bağımsız tasarımcılarla nasıl çalışacağını bilmeyen müşterilerde değil. Bilinçsiz ve tembel tasarımcılarda ve kendini tasarımcı sanan Photoshop uzmanlarında. Lütfen tembellik etmeyin, sanat ve tasarım tarihi o kadar dolu ve güzel ki biraz ilgilenseniz hem kendinize hem de müşteriye inanılmaz faydanız olacak. Açgözlü, inşaatçı gibi çalışan, “stock” görsel bağımlısı ve vasıfsız işler saçan ajanslara karşı bağımsız tasarımların iyiliği için bunu yapabiliriz.

--

--